2011. augusztus 7., vasárnap

Siemens Combino - visszatekintés

Leporoltam egy régi aktát. Gondolom mindenki emlékszik a Siemens Combino-k 2006-os megérkezésére és az utána lévő cirkuszra.
Mivel közeledtek a választások, így Demszky Gábor óhajának engedelmeskedve sitty-sutty módon lettek forgalomba bocsájtva a Combino-k. Nem volt kellő idő a tesztüzemre. Persze a média is hibás volt, mert folyamatosan azt leste, hogy mikor romlik el és próbálták negatívan befolyásolni a közvéleményt. (Amit sikerült is.) A villamosnak meg kellett küzdenie a Nagy körúton uralkodó egyedi közlekedési szokásokkal. A régi Ganz csuklós villamosnak nem ártott, ha ajtó zárásnál kézzel visszafogtad az ajtót. Ellenben a Combino érzékenyebb ajtajának már igen. Ebből sok probléma adódott és rákenték a villamosra, holott nem is a villamos volt a hibás, hanem azok az ember állatok, akik kézi erőből fogták vissza a csukódó ajtót. Mára szerencsére a kezdeti problémák megszűntek és az utazási kultúra is felemelkedett. Szerintem a sok cirkusz csak megrendezett dili volt, hogy őnagysága Demszky Gábor betudja bizonyítani a kampány hevében, hogy milyen erőskezű. (Emlékezzünk vissza, amikor azt mondta, ha nem lesznek rendben a villamosok, akkor összepakolhatja őket a Siemens és viheti őket.)
A megállók peronjait is fel kellett újítani. Sokan kérdezték, hogy minek. Azért, hogy minden megálló akadálymentesített legyen. Amúgy a régi megállókkal is tudott volna üzemelni a Combino. A felsővezeték tartó oszlop kidöléséért nem a villamos volt a hibás.
Az egyik Combino a 2006-os InnoTrans kiállításon ki volt állítva Berlinben. A szakma elismeréssel beszélt róla. Szerintem is egy jó konstrukció, megfelel egy modern villamossal szemben támasztott követelményeknek.
Egy nagy hátul ütője volt a Combino-nak, hogy légkondicionáló nélkül érkeztek. A Combino konstrukciója olyan, hogy megköveteli a légkondicionáló meglétét. Amúgy széria felszereltség közé tartozik. Tehát mikor meglett rendelve és ki lett fizetve a Combino, akkor a belevaló gyári légkondicionáló is. A Siemens nem értett miért nem kell bele légkondi. A korábban említett úriembernek (hát persze, hogy Demszky Gábor akkori főpolgármester) politikai és gazdasági érdeke volt, hogy a Siemens Combino villamosok légkondicionáló nélkül érkezzenek. Később (szerintem valami haver cég) jó drágán beszerelje mind a 40 villamosba. (És persze az egészet a Siemensre kenni, hogy ez mind miattuk van.) Érdemes lenne ezt az egészet büntető jogilag is megvizsgálni.
Sokat panaszkodnak az utasok, hogy nincs elég ülőhely a Combino-n. A mai kor követelményei szerint egy villamosban minimalizálni kell az ülőhelyek számát. A 4-6-os vonalán közlekedők többsége nem utazik többet 4-5 megállónál és erre a rövid időre nem is érdemes leülni.
Végezetül a Totalcar című műsor Combino-val foglalkozó műsora innen érhető el:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése